Skip to main content
14 januari 2025
Auteur: Knielussien

Zuiderzeelijn via Urk

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een verrassend voorstel gepresenteerd om de Zuiderzeelijn, die oorspronkelijk Lelystad en Groningen via Emmeloord moest verbinden, een geheel nieuwe route te geven. Het plan omvat de aanleg van een verbinding die Enkhuizen met Urk verbindt, waardoor een treinroute van Amsterdam via Urk naar Groningen mogelijk wordt. Hoewel de NS aanvankelijk sprak over een dijk, hebben de Urker vissers een alternatief voorstel gedaan: een onderwatertunnel tussen Enkhuizen en Urk.

Rendabiliteit en Groei Potentieel

de trein naar urk
Is dit de toekomst?

Het oorspronkelijke plan, waarbij de trein Lelystad en Almere zou aandoen, wordt door de NS als minder rendabel bestempeld. Deze regio’s worden door de NS aangeduid als “verliesregio’s” met beperkt groeipotentieel. Daarentegen ziet de NS grote kansen in de regio Urk. Met een snelgroeiende economie en een unieke positie als toeristische trekpleister denkt de NS dat de aanleg van een tunnel en treinverbinding de hoge kosten kan rechtvaardigen.

“De investering in deze nieuwe route wordt op termijn terugverdiend door de groeiende reizigersaantallen naar en vanuit Urk,” aldus een woordvoerder van de NS. “Bovendien biedt de route een aantrekkelijk alternatief voor toeristen, met name in de zomermaanden, wanneer de trein de veerdienst tussen Enkhuizen en Urk kan vervangen.”

Het Voorstel van de Urker Vissers

De Urker vissers hebben echter benadrukt dat een dijk grote gevolgen zou hebben voor de visserij in het IJsselmeer. “Een dijk zou de waterstromen veranderen en het ecosysteem verstoren, wat desastreuze gevolgen kan hebben voor de vispopulaties waar onze gemeenschap van afhankelijk is,” zegt een woordvoerder van de vissers. Ze stellen daarom voor om een onderwatertunnel aan te leggen. “Een tunnel biedt dezelfde voordelen als een dijk voor de treinverbinding, zonder dat het ecosystemen vernietigt of de visserij schaadt.”

De Toekomst van de Veerdienst

De eigenaar van de huidige veerdienst tussen Enkhuizen en Urk, Riekelt van Urk, reageerde verbaasd op de plannen, maar staat open voor een gesprek met de NS. “Ik zie mogelijkheden,” zegt Riekelt. “Als het betekent dat ik als machinist aan de slag kan, dan ben ik bereid om te schakelen. Het is wel even wat anders dan een boot besturen, maar ik sta open voor omscholing.”

Reacties uit de Regio

De plannen van de NS hebben gemengde reacties opgeroepen in de regio. Vanuit Emmeloord is opgelucht gereageerd. Boeren in de omgeving waren bezorgd dat een treinverbinding door de polder hun koeien op hol zou jagen. “Een trein dwars door Emmeloord zou voor veel overlast zorgen. Dit alternatief neemt die zorgen weg,” aldus een woordvoerder van de plaatselijke landbouwcoöperatie.

Aan de andere kant is er ook scepsis over de hoge kosten van de aanleg van een tunnel en de mogelijke impact op het milieu. Milieuorganisaties waarschuwen dat de aanleg van een dergelijke infrastructuur ingrijpende gevolgen kan hebben, hoewel een tunnel minder verstorend zou zijn voor het IJsselmeer dan een dijk.

Een Kansrijke Zomerbestemming

De NS benadrukt dat de zomerse toeristenstroom een belangrijk onderdeel vormt van de rendabiliteit van het plan. De nieuwe treinverbinding zou niet alleen snelle verbindingen bieden voor woon-werkverkeer, maar ook een impuls geven aan het toerisme in zowel Urk als Enkhuizen. “De route Amsterdam-Urk-Groningen wordt een icoon voor duurzaam reizen,” zegt de NS met enthousiasme.

Nieuwe dimensie

Het nieuwe voorstel van de NS om de Zuiderzeelijn via Urk te laten lopen is ambitieus en vernieuwend, maar roept tegelijkertijd vragen op over de kosten, milieueffecten en haalbaarheid. Het verzoek van de Urker vissers om een tunnel aan te leggen in plaats van een dijk voegt een nieuwe dimensie toe aan de discussie. De komende maanden zal blijken of dit plan voldoende steun krijgt van beleidsmakers, inwoners en andere belanghebbenden. Wat vaststaat, is dat de NS met deze plannen een nieuwe dimensie toevoegt aan de discussie over de toekomst van het Nederlandse spoor.