Skip to main content
10 januari 2025
Auteur: Knielussien

Ook nieuw logo voor Kampen

Kampen onthult nieuw logo: een storm in een schild?

De gemeente Kampen heeft onlangs haar nieuwe logo gepresenteerd, en dat heeft de gemoederen flink beziggehouden. Het ontwerp, een strak vormgegeven schild met de letter K, is bedoeld als een eigentijdse knipoog naar het historische stadswapen. Maar al snel bleek dat het logo wel érg veel lijkt op dat van de gemeente Urk – dat zelf al niet bepaald origineel werd genoemd vanwege de gelijkenissen met het logo van Terneuzen. De vraag ligt dan ook voor de hand: is hier sprake van plagiaat?

Schild des aanstoots

Kampen Urk Terneuzen
De logo’s van Kampen, Urk en Terneuzen op een rij.

Het nieuwe logo van Kampen is volgens de gemeenteraad ontworpen met respect voor het verleden, terwijl het tegelijk modern en herkenbaar moest zijn. Toch wordt het schildvormige logo, met een prominente ‘K’, niet overal even goed ontvangen. “Het is alsof we in een logo-copy-paste-cyclus zijn beland,” moppert een inwoner op sociale media. “Als je het logo van Urk een beetje aanpast, krijg je dat van Kampen. En als je daar weer een schepje bovenop doet, kom je uit in Terneuzen.”

In Terneuzen neemt men de ophef luchtig op. “Het is leuk dat we eindelijk eens in het nieuws komen,” aldus een woordvoerder van de gemeente. Maar in Kampen is de toon een stuk grimmiger.

PVV: “Verantwoording gezocht”

De PVV-fractie in Kampen, die nauw betrokken was bij de totstandkoming van het logo, heeft zich inmiddels kritisch uitgelaten. Dit is opvallend, aangezien de partij eerder achter het ontwerp leek te staan. “De PVV laat zich vaak leiden door de waan van de dag en de onderbuikgevoelens van hun achterban,” merkt een lokale politieke analist op. “Nu de gelijkenissen met andere logo’s in opspraak zijn, lijken ze zich te willen distantiëren van hun eigen keuzes.”

Hart voor Kampen: betrek de burger

De partij Hart voor Kampen heeft de discussie aangegrepen om een oproep te doen voor meer burgerparticipatie bij toekomstige logo-ontwerpen. “Als je burgers vanaf het begin betrekt, kun je niet alleen een unieker ontwerp krijgen, maar ook meer draagvlak,” zegt een woordvoerder. Toch zullen inwoners van Kampen geduld moeten hebben: het huidige logo zal naar verwachting minstens 25 jaar in gebruik blijven.

Een logo met een knipoog, of een kopie?

Of er daadwerkelijk sprake is van plagiaat, is nog maar de vraag. Het is goed mogelijk dat de gelijkenissen tussen de logo’s simpelweg het resultaat zijn van trends in grafisch ontwerp. Minimalistische logo’s met duidelijke symboliek zijn tegenwoordig immers populair. Toch roept de situatie vragen op over originaliteit en de rol van politiek in creatieve processen.

Voorlopig lijkt het nieuwe logo van Kampen meer verdeeldheid dan trots te hebben opgeleverd. Maar wie weet: over 25 jaar biedt de discussie genoeg inspiratie voor een ontwerp dat écht uniek is.