Nieuw logo nu al controversieel
Oproer rond nieuw logo BlotePappen.nl: kritiek, kosten, en juridische dreiging
Het nieuwe logo van BlotePappen.nl heeft binnen enkele uren na de onthulling voor flink wat ophef gezorgd. Wat bedoeld was als een frisse start voor de beginnende nieuwssite, heeft geleid tot een storm van kritiek. Van beschuldigingen van plagiaat tot vragen over de financiën en zelfs dreigende juridische stappen: het logo laat niemand onberoerd.
Te eenvoudig en te bekend

Veel mensen hebben zich uitgesproken over het ontwerp, dat volgens critici wel erg veel lijkt op logo’s die eerder voor verschillende Nederlandse gemeenten zijn gemaakt. “Dit had ik zelf ook kunnen ontwerpen in vijf minuten,” klaagt een boze bezoeker op sociale media. De eenvoud van het ontwerp, in combinatie met de prijskaart van ruim €50.000, wekt extra verontwaardiging.
Subsidiegeld of eigen zak?
De hoge kosten van het logo roepen bovendien vragen op. Hoe kan een startende website als BlotePappen.nl zich zo’n duur project veroorloven? Op sociale media en in lokale kranten speculeren critici over een mogelijke misbruik van subsidie. “Het lijkt erop dat gemeenschapsgeld hier is gebruikt voor de hobby’s van een klein groepje mensen,” klinkt het op straat. De initiatiefnemers van de website hebben nog geen volledige transparantie gegeven over de financiering, wat de geruchten alleen maar aanwakkert.
Juridische dreiging uit Urk
De gemeente Urk heeft inmiddels aangekondigd juridische stappen te overwegen tegen de nieuwswebsite. Volgens Urk is het logo niet alleen “onkuis,” maar ook ongepast in de context van een platform dat zich richt op het regionale nieuws. Burgemeester Cees Romijn liet weten: “Dit logo past niet bij de normen en waarden die wij op Urk belangrijk vinden.” De gemeente heeft aangegeven eerst in gesprek te willen gaan met de makers van BlotePappen.nl om te kijken of er een compromis mogelijk is.
Publieke opinie verdeeld
Ondertussen blijkt uit interviews die Omroep Flevoland op straat heeft gedaan dat de meningen van het publiek sterk uiteenlopen. Opvallend is dat veel voorbijgangers de vrouw in het logo denken te herkennen, wat voor extra nieuwsgierigheid zorgt. Toch spreekt een meerderheid zich uit tegen het gebruik van de letter “U” in het ontwerp. “Die U voelt als een directe provocatie richting Urk,” aldus een inwoner van Emmeloord.
Hoe verder?
De redactie van deze website bezint zich nog op hoe nu verder? Voorlopig blijft het logo echter ongewijzigd op de website staan.
De rel rond het logo lijkt voorlopig nog niet te zijn uitgewoed. Eén ding is zeker: BlotePappen.nl heeft zichzelf in ieder geval direct in de schijnwerpers geplaatst, zij het op een manier die niet iedereen had verwacht.